Köpvillkor


Samtliga priser som anges på Crystal Moons webshop är i Svenska kronor (SEK) och inkluderar 25% moms. 

Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar, produktförändringar, prisjusteringar och eventuella färgavvikelser.

Naturliga sprickbildningar, ojämnheter & skiftningar i färg förekommer naturligt I kristaller och är inte skäl för reklamation.

Upptäcker du ett fel på din vara skall detta meddelas inom 48 timmar från att du mottagit din beställning.

För att få beställa ifrån Crystal Moons webshop måste du ha fyllt 18 år. Är du under 18 år krävs målsmans godkännande.

Alla köp på Crystal Moons webshop hanteras i enlighet med distansavtalslagen, konsumentköplagen samt E-handelslagen. 

Alla personuppgifter som lämnas, i samband med köp, behandlas i enlighet med Personuppgiftslagen.

Efter ett genomfört köp får du en bekräftelse till din e-post. Det är ditt ansvar att se över att du angett rätt uppgifter till dig. 

Vid tex felaktigt telefonnummer eller andra felaktiga uppgifter debiteras du 300kr om paketet redan gått iväg med dhl/postnord. Då det är deras taxa för att ändra uppgifter/adress och liknande. 

Hämtar du ej ut ditt paket debiteras du samma kostnad, 300kr för att täcka administrativa kostnader.

Leveranstiden är normalt ca 2-4 arbetsdagar, bor du på ort där dhl/postnord ej har daglig utkörning kan det ta någon dag extra.

Du får alltid ett mail när din beställning är skickad. 

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten. Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

Crystal Moon följer Dataskyddsförordningen (GDPR).


Frakt & Leverans

Vi skickar från vårt lager i Nacka inom 2-4 vardagar efter att din betalning registrerats.

Vid rea och stora högtider kan ytterligare dagar tillkomma.


Fri frakt på ordrar över 595 kr (endast Sverige). På ordrar under 595 kr tillkommer en fraktkostnad på 59 kr inom Sverige. 

Ibland har vi fel lagersaldo och kan inte leverera en vara du beställt. Skulle detta hända förbehåller vi oss rätten att stryka denna vara från beställningen och skicka resten. Vi återbetalar då för den slutsålda varan. 

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till berörd transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.

Paket som kommer tillbaka till oss för att du missat hämta ut det, för att du inte fått avisering, för att du lämnat en ofullständig adress eller annan anledning debiteras med 300 kr för att täcka returavgiften hos Postnord samt vår hanteringskostnad. 


Ångerrätt & returer

Enligt distansavtalslagen har man rätt att ångra sitt köp utan anledning inom 14 dagar från det man mottagit varan. Du står då själv för kostnaden vid retur. Kontakta alltid oss innan du skickar tillbaka din vara för registrering. 

Du ansvarar för varan vid retur till oss. Det innebär att du ej får någon återbetalning om returen inte kommer fram till oss eller om varan kommer fram trasig. Vid retur och byte står du som kund för kostnaden för returportot. Återbetalning av köpbeloppet sker inom 14 dagar från det att vi mottagit och godkänt returen.

Vi godkänner inte returer skickade mot postförskott och returer måste skickas som företagspaket då vi ej har någon möjlighet att hämta paket hos ombud. Skickar du din retur till ett ombud debiterar vi 99kr i administrativ avgift för tiden att hämta ut ditt paket.

Varan ska vara oanvänd, i oskadat skick och vara väl förpackad. Du får naturligtvis prova varan men tänk på att varan inte byts om det finns sminkfläckar, deodorant eller dylikt. Eventuella lappar och etiketter ska sitta kvar på varan.

Obs! Du måste hämta ut din beställning även om du ångrat dig, ej uthämtade paket debiteras dig som kund 300kr.

Kom ihåg att alltid kontakta oss innan du gör en retur eller reklamation. 

Ångerrätten gäller inte vid specialbeställda smycken enligt dina önskemål. Ex. specialbeställd storlek osv.


Reklamation

Om du skall reklamera en vara som är defekt eller skadad ska du alltid ta kontakt med oss. Skicka ett mail till [email protected] och ange ordernummer, vilken vara du vill reklamera samt beskriv vad det är för fel på produkten & skicka med en bild. När vi fått tillbaka varan och kollat upp felet ersätter vi dig med en ny vara. Skulle varan vara slutsåld sker såklart en återbetalning istället. Återbetalning sker inom 14 dagar. 

Alla reklamationer hanteras i enlighet med konsumentköplagen.

Kom ihåg att alltid kontakta oss innan du gör en retur eller reklamation. 


Vi förbehåller oss rätten att göra en reklamationsbedöming av returnerade varor. Smycken eller varor som tagit skada p.g.a oaktsam hantering kan inte godkännas som reklamation.

Några exempel på detta är :

* Smycket har blivit missfärgat p.g.a kontakt med parfym

* Smycket har varit i långvarig kontakt med vatten, oädla metaller och vissa kristaller tål inte detta.

* Smycket har använts vid träning och kan bli missfärgas om man svettas mycket.

Tänk också på att stenar och kristaller är naturmaterial och av naturliga skäl kan vissa material skifta färg med åren eller vid till exempel exponering för starkt solljus.